به مناسبت روز جهانی کودک

  1. میزان علاقه و ایمان والدین به دین و درک و فهم درون انان نسبت به احکام دینی موجب رفتار مذهبی در کودک می شود نه نصیحت کلامی و دایمی آن ها به بچه ها.

 

  1. اگر می خواهید فرزندانتان را دین دار و دین باور تربیت کنید باید از ناحیه ی میل و رغبت آنها وارد شوید تا ایمان قلبی جایگزین اقرار ظاهری شود.

 

  1. یکی از بهترین نشانه ای فرزند خوب آن است که به همه ی افراد خوبی کند بدون آن که انتظار داشته باشد تا دیگران آن را جبران کنند. این فضیلت کودک را به تربیت دینی نزدیک می کند.

 

  1. هنر والدین لطیف سازی قلب بچه ها و ایجاد هنر عشق ورزی در انان اسن صرفا فربه سازی ذهن و مغز بچه ها فایده ای ندارد.

 

  1. مهم ترین وظیفه ی خانه و مدرسه این است که انگیزه ی لذت جویی از تحصیل را در کودکان بیدار و تقویت نماید. زیرا هدف تعلیم وتربیت نیاز به دانستن است و تشنه کردن و مشتاق کردن بچه ها به کسب مجهولات ، نه اندوختن و انبار کردن معلومات مرده و بی فایده.

 

  1. اگر کودکان نتوانند آموخته های خود را تجربه کنند مرگ کنجکاوی آن ها فرا خواهد رسید.

 

  1. فرصت دادن به بچه ها برای این که خود مطلبی را تجربه و کشف کنند مهم ترین نوع آموزش فعال و خلاق است.

 

 

   10.   ما حصل تعلیم و تربیت مترقی ، فهمیدن ، ابداع کردن و آفریدن است

           نه تقلید کردن ، تبعیت کردن و دنباله روی. آیا بچه ها درس هاراواقعا

           می فهمند یا حفظ می کنند ؟ آیا خلاق هستند یافقط کپی برداری و 

           تقلید می کنند؟

  

   11.   تربیت دیداری است نه شنیداری . کرداری است نه گفتاری . بنابراین 

           زیاد بچه ها را نصیحت نکنید و گوششان را از حرف پر نکنید شما باید    

           با رفتار و کردارتان الگو باشید فقط همین.

 

   12.   معلمان و والدین باید بدانند که چهار دیواری کلاس از پویایی ، خلاقیت 

           هیجان و انگیزه کودکان می کاهد. باید اندیشه های کودکان در مزرعه 

           کوه ، دشت ، خیابان ، پارک و ... بارور شود. مطمــــــــــــئن باشید که             

           آموزش های غیر درسی و غیر کلامی در تربیت اخــــــلاقی و عقلانی 

           نافذتر و مفیدتر است.

 

   13.   مدیر یک مدرسه ابتدایی از استاد بزرگی پرسید:

            بهترین آموزش در مدارس ابتدایی چیست؟ استاد گفت : بــــــــــازی  

            ورزش – کاردستی – نمایش – موسیقی – پرورش حــــــــــــــــواس 

           جغرافیای عملی و مطالعه ی طبیعت.

 

14.       عجیب است که کودکان وقتی 6 ساله هستند احساس می کنندخیلی قوی هستند و در کارها موفق می شوند . وقتی به مدرسه می آیند و فارغ التحصیل می شوند احساس می کنند به درد هیچ کاری نمی خورند.

 

15.       بزرگ ترین معضل مدارس ما ترویج فرهنگ نخبه پروری است. برای اینکه یکی برنده باشد باید عده ای بازنده باشند. هنر شمـــــا در این است که کاری کنید که همه احساس کنند برنده هستند.

 

16.       اگر قرار باشد تعدادی جنایت کار ، دزد و رشوه خوار را به مدرسه برگردانند شما چه درسی به انها می دهید و چگونه انها را تغییرمی دهید؟ پس مواظب باشید هم اکنون در حال تربیت جنایت کاران و دزدان جدید نباشید.

 

17.       آیا می دانید چه زمانی دانش اموز به کارهای ناشایست دست می زند ؟ زمانی که در مدرسه به کارهای خوب او توجه نشود.

 

18.       شخصی از یک مدیر مدرسه پرسید : شما در مدرسه چه می کنید؟ مدیر پاسخ داد: انسان ترببیت می کنیم. او پرسید : با چه مشخصاتی ؟ مدیر ساکت ماند!!!!!

 

19.                قانون 1-10-100

            یعنی این که اگر جلوی عادت بد دانش آموزی در ابتدا  گرفته شود ی    

            یک هزینه دارد اگر دانش آموز با این خـــــطا به مقطعی بالاتر رود ده 

            هزینه و اگر دانش آموز با این خطا به جامعه فرستاده شود جـــامعه 

            صد هزینه یا بالاتر را برای اصلاح او باید پرداخت نماید.

منابع: 1: کتاب ایده های ناب مدیریتی از محمد حسن رادمنش- نشر ورای دانش

2- ایده های ناب تربیتی از محمد حسن رادمنش و محمد حسین رادمنش – نشر ورای دانش.

/ 3 نظر / 11 بازدید
فريده

سلام و صد سلام خدمت همکار خوب و پرتلاشم آقای صمدی عزیز واقعاَ نکته ها و مطالب جالبی را عنوان کرده بودید. دستتان درد نکنه . من که از خواندن آنها لذت بردم. و خیلی از این نکته ها را سیو کردم. همچنان به روز باشید و موفق و پیروز[گل][گل]

نوروزی

سلام زیبا و جالب بود بیشتر انتظار داریم.[گل]

نوروزی

سلام میلاد با سعادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارک[گل]