بهداشت و سلامت روان

2 اصل زیربنایی در سلامت روان

اصل اول: ارزش گذاشتن بر خود

اصل دوم: رسیدن به این باور که می توانید خود را تغییر دهید.

در بسیاری مواقع ما باری دیگران از جمله همسر ، فرزندان ، والدین یا خواهر ، برادر و دوستان ارزش و اهمیت بیشتری نسبت به خویش قائل می شویم به این معنا که برای خود و خواسته هایمان ارزشی قایل نمی شویم و همواره در فکر راضی کردن دیگران هستیم.

بهتر است یاد بگیریم ابتدا متوجه خواسته های خویش باشیم تا با ارائه پاسخ مناسب به آنها وضعیت روحی و روانی بهتری بیابیم و بتوانیم در نقش هایی که داریم اعم از فرزندی ، والدینی ، کارمندی ، دانش آموزی و امثالهم بهتر ایفای نقش کنیم.

به رسیمت شناختن ارزش خودتان به شما این امکان را می دهد که زندگیتان را بر اساسی محکم و قدرتمند استوار کنید.

می توانید تغییر کنید و برای این تغییر 3 شرط وجود دارد:

1.    زمان حال را درک کنید و شرایط موجود را بپذیرید.

2.    تحت تاثیر گذشته قرار نگیرید.

3.    پذیرش اینکه آینده از راه نرسیده است چه بسا اتفاقات خوبی در انتظار ماست.

 

7 مهارت اولیه

برای رسیدن به سلامت روان به 7 مهارت احتایج دارید این مهارت ها به شما کمک می کند روحیه و اثر بخشی خود را بهتر کنید.

1.    مدیریت به خود و اوقات زندگی

2.    رو به رو شدن با مسئله به جای فرار از آن

3.    رفتار درست و مناسب با خود

4.    یادگیری روش های حل مسئله

5.    توجه و پذیرش واقعیت های زندگی

6.    توجه به عزت نفس و اعتماد به نفس

7.    یادگیری روش های قرار گرفتن در آرامش بدنی – روانی

 

به خودتان پاداش دهید تا به احساس بهتری برسید

همه ی ما در زندگی شخصی و اجتماعی خود کم و بیش با شرایط ناخوشایندی روبرو می شویم. ما می توانیم با پاداش دادن به خود از شدت ناخوشایندی کارهای نامطلوب خود بکاهیم به عنوان مثال پزشکی را در نظر بگیرید که بعضی از شبها به او تلفن می شود و مجبور است منزل را به قصد رفتن به بیمارستان در نیمه های شب ترک کند. مسلما بیدار شدن از خواب در نیمه های شب برای کسی خوشایند نیست.  

 

اما ایشان به موسیقی علاقه زیادی دارد بنابراین در آن لحظات به خود پاداش مناسبی می دهد. هر بار که بدین صورت از خواب بیدار می شود چند دقیقه ای به موسیقی دلخواهش گوش می دهد و تصمیم می گیرد هر 4 بار که این اتفاق می افتد یک آلبوم جدید موسیقی برای خود تهیه و در حقیقت به خود پاداش دهد. بنابراین آن وضعیت نامطلوب را با ارائه پاداش به خود به وضعیتی قابل تحمل تبدیل می نماید.

بنابراین شما می توانید بعد از یک روز کاری سخت و دشوار خود را به یک بستنی و یا یک نوشیدنی دلخواه دعوت کنید.

 

لیست پــــــاداش

باید بررسی کنید از چه چیزهایی لذت می برید و چه چیزهایی موجب رضایت و خشنودی شما می شوند آنها را در یک لیست بنویسید به عنوان مثال شخصی از رفتن به پارک خیلی لذت می برد شخصی دیگر از آب دادن به یک گلدان احساس خوبی دارد. تمام این موارد باید در لیستی نوشته شود بهتر است از هفته ای یک پاداش شروع کنید و به مرور آن را به هر روز برسانید یعنی روزی یک پاداش، حتی گاهی بی دلیل به خود پاداش دهید وبا عث خشنودی و رضایت درونی خود شوید.

 

از کلمات افراط گرایانه استفاده نکنید

 همیشه هرگز و هیچ وقت کلماتی هستند که معمولا بار مثبتی ندارند. مثلا : تو همیشه کارها را به من محول می کنی. هیچکس متوجه زحمات من نیست. هرگز او را نمی بخشم.

این کلمات فضای درونی شما را آلوده می کند.

 

راهکارهایی برای برخورد مناسب با استرس ها

استرس بیش از اندازه ، دستگاه روانی شما را به مخاطره می اندازد. بنابراین :

1.    برنامه غذا و ورزش مرتب را فراموش نکنید.

2.  استراحت ، تفریح و داشتن روابط و مراوده با کسانی که از هم صحبتی با آنها لذت می برید را نیز فراموش نکنید.

از یاد نبریم هیچگاه دریای آرام ناخدای ماهر تربیت نمی کند . بنابراین با قدرتمند تر ساختن دستگاه روانی خویش با استحکام بیشتری به مقابله با ناملایمات و موانع زندگی بپردازیم.

 منبع : معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 20

          اداره سلامت

          سید محمود هندی پور ( کارشناس روانشناسی)

/ 1 نظر / 19 بازدید
نوروزی

سلام دوست عزیز بیشتر به فکر سلامتی ما باشید.[گل]