لطفا سکوت !

لطفا ساکت ... !

توماس آرمسترانگ  تعریف می کند  که سال ها پیش در یک برنامه کمدی دیده است که معلمی برای ساکت کردن دانش آموزان  با صدای بلند می گوید : بچه ها  بچه ها ... سسسسس . کلاس ساکت می شود . اما لحظاتی بعد دوباره همان صحنه ی قبلی تکرار می شود.و معلم باز می گوید : بچه ها    بچه ها ... سسسسس . معلم این کار را چند بار تکرار می کند  تا اینکه سرانجام به بی نتیجه بودن  تلاش هایش به طور تاسف بار و خنده آوری آشکارا  پی می برد . دیدن این صحنه  اغلب موجب خنده ی معلم ها می شود زیرا خود نیز عموما دچار این مشکل شده اند . از نقطه نظر هوش های چندگانه صرفا استفاده از کلمه ها برای آرام کردن کلاس (روش زبانی )کم ترین تاثیر را در معطوف ساختن توجه دانش آموزان خواهد داشت. زیرا درخواست ها یا دستورهای زبانی معلمان ( بعنوان یک شخص )اغلب در سخنان و بیانات زبانی دانش آموزان ناپدید می شوند و موجب می شوند آن ها صدای معلم را از میان صداهای اطراف خودشان تشخیص ندهند و همین مورد ، علت عدم توجه آنان  به گفته های معلم است . بررسی تکنیک های مؤثّری که برخی از آموزگاران برای معطوف ساختن توجه دانش آموزان به کار می گیرند ، لزوم به کار بردن سایر مقولات هوشی برای رسیدن به این هدف را نشان می دهد. برای مثال مربی مهد کودکی  که برای ساکت کردن کودکان به نواختن پیانو می پردازد. البته اگر مهد کودک پیانو داشته باشد. ( هوش موسیقیایی ) آموزگار مقطع چهارمی که برای جلب توجه دانش آموزان به خاموش و روشن کردن چراغ اقدام می کند.   ( هوش مکانی ) و دبیر دبیرستانی که از سکوت برای یادآوری وظایف دانش آموزان استفاده می کند .( هوش درون فردی ) همگی بر لزوم به کارگیری روش های غیر زبانی جهت معطوف ساختن توجه دانش آموزان تاکید دارند.

چند شیوه ی جلب توجه دانش آموزان در کلاس های درس : شیوه ی زبانی : روی تخته ی کلاس بنویسید " لطفا ساکت " . شیوه ی موسیقیایی : یک عبارت ریتمیک را همراه دست زدن بیان کنید و از دانش آموزان بخواهید آن را تکرار کنند. شیوه ی حرکتی جسمانی : انگشت اشاره ی خود را با علامت سکوت روی لبها بگذارید و دست دیگرتان را بالا ببرید. از دانش اموزان بخواهید تا حالات شما را انعکاس دهند. شیوه ی مکانی : تصویری از یک کلاس مرتب و آرام  را روی تخته قرار دهید و با چوب به آن اشاره کنید.( در این حالت حتی می توان با حالتی طنز طوری وانمود کرد که مثلا این یکی از آرزوهای ماست )  شیوه ی منطقی ریاضی : با استفاده از یک ساعت وقت نگهدار مقدار زمان  تلف شده را محاسبه کنید وآن را روی تخته بنویسید. دانش آموزان را مطلع سازید که عدد نوشته شده روی تخته مقدار زمانی را نشان می دهد که از ساعت آموزش کم شده است و جلسه ی بعد باید جبران شود. شیوه ی میان فردی : در گوش یکی از دانش آموزان آهسته بگویید : " اکنون وقت درس است آن را به دیگران هم بگو " و آن گاه منتظر بمانید تا این نکته به کل کلاس ابلاغ شود.

شیوه ی درون فردی : شروع به تدریس کنید و بگذاریددانش آموزان خود رفتار خویش را کنترل کنند. شیوه ی طبیعت گرایانه : صدای سوت گوش خراش یک پرنده یا یکی از حیوانات را پخش کنید . هر چند که فکر می کنند اگر هر دفعه از یکی از روش ها استفاده شود بهتر خواهد بود . نظر شما چییست ؟

 منبع : آسمانی ها ( ماهنامه خانه فرهنگ آفتاب ) - ش: 40 آبان 87

 

 

 

/ 2 نظر / 28 بازدید
نوروزی

سلام دوست عزیز هر روز در کارتون پیشرفت می کنید . تبریک به خاطر قبولی دانش آموزان تون در آزمون استعداد درخشان امیدوارم در مرحله دوم نیز موفق باشند . سرافراز باشید

من از اول میدونستم شاگردهای شما توآزمون استعدادهای درخشان قبول میشن ولی نه 5 تا پس چند تا؟.........به اندازه خودم نه بلکه به اندازه تلاشهای خودت بهت تبریک می گم