فلسفه یادگیری

 

چندی پیش تهران ، اردوگاه شهید باهنر شاهد بزرگترین رویداد  علمی ابتدایی دهه ی 80 و 90 شمسی بود.

این رویداد بزرگ برای آموزش و پرورش ابتدایی ایران و آسیا بسیار درخشان و آینده ساز بود. حضور در جمع نخبگان کوچک و دوست داشتنی برای بنده بسیار خوشحال کنند و باعث شور و شعف در ما خدمت گزاران بود.

 17 و 18 و 19 تیرماه تهران ، وزارت آموزش و پرورش میزبان دانشمندان کوچکی بود که در طی یک سال تحقیق و یررسی و مطالعه و آزمایش های مختلف و کنکاش های علمی به مرحله ی کشوری چشنواره جابر بن حیان دست یافتند. آری جشنواره جابر بن حیان ، جشنواره ی مردان بزرگ علم در آغاز دهه ی 90 است.

 

بقیه عکس ها و توضیحات لازم را در ادامه مطلب مطالعه و دیدن فرمایید.


 

جشنواره جابر بن حیان از یک سوال علمی در ذهن بچه ها شروع می شود و این دانش آموزان مبتکر و تلاشگر با هدایت معلمین خود صفحه ی علم و تحقیقات را از ابتدا تا به انتها کارگردانی می کتد.

مطالعه و حضور در کتاب خانه و پرسش و پاسخ از اولیا و مسولین در مدرسه و بررسی موضوعی در اینترنت و جستجو در روزنامه و سایر منابع اطّلاعاتی شروعی جذاب و به یادماندنی برای این نونهالان علمی کشور است.

در طی چندین ماه این پروسه کار می شود و هر هفته توسط معلم رابط کار بررسی و نقاط ضعف و قوت طرح موشکافانه رصد می شود.

سوال باعث فرضیه شده و فرضیه همراه با مشاهدات علمی و دیگر مهارت های علمی ( نمونه ی این مهارت ها در کتاب علوم ابتدایی قبل از ورود به درس اول  مختصر و مفید معرفی شده است.) علوم مراحل تکنیکی علم را طی می کند.

در پایان می شود یک پروژه علمی که محصول نهای تفکرات علمی دانش آموز و رسیدن به دنیای پر رمز و راز سوال است.

در طی جریان این پروژه دانش آموز کلیه کارهای انجام یافته در طول هفته ها و ماه ها در دفترچه ای می نویسد و در کنار عکس های گرفته شده از روند رو به جلو طرح و سایر مستندات و دیگر اجزاء طرح ، آن را در یک تابلوی سه قسمتی ( سه تیکه ) می- چسباند و ان را در نمایشگاه در معرض نمایش و احیانا دفاع در برابر داوران قرار می دهد.

آری در آینده آموزش ابتدایی شاهد تحولات بزرگ و شگرف در سطح بین المللی خواهد بود و این میسر و محقق نخواهد شد مگر جز با تلاش شما معلمان دلسوز ابتدایی.

آمین.

نوشته شده در شنبه ۱۳٩٠/٥/٢٩ساعت ٦:۳۳ ‎ب.ظ توسط احمد صمدی نظرات ()




قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت