منبع : سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

واحد فبک

ششمین نشست از سلسله نشست‌های مربیان و فعالین فلسفه برای کودکان در تاریخ  سه‌شنبه ، سوم تیرماه 93  از ساعت 30/14 در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و  با سخنرانی سرکار خانم دکتر ملیحه راجی مدیر گروه
فلسفه برای کودکان(فبک) و مدیریت اجرایی خانم ناهید فتحی و با موضوع : تحلیل و بررسی روش آموختن از راه گفت‌و‌گو برگزار شد.چکیده ای از این سخنرانی به شرح زیر است :

 

اندیشیدن بازی کودکان است

       (اسکار برنی فیه)

در سال های اخیر جامعه ما شاهد چاپ آثار و مجموعه داستان های فکری متنوعی در زمینه آموزش فلسفه برای کودکان بوده که مجموعه فیلوزانفان آفریده اسکار برنی فیه فیلسوف،مربی و مشاور فلسفی فرانسوی بخشی از آن ها  است. در حال حاضر شاهد آن هستیم که این کتابها بعضاً توسط مربیان و  آموزگاران در کلاس ها یا حلقه های گفت-شنود به کار گرفته می شوند بی آن که  اطلاع درستی از نحوه پیاده کردن آن ها در حلقه کند و کاو یا شناخت کافی از شالوده های نظری این آثار یا نویسنده آنها در دست باشد. فلسفه برای کودکان به عنوان روشی برای پرورش تفکر انتقادی، خلاق وژرف اندیشانه برخوردار از خاستگاههای نظری عمیق و دیر پایی است که عدم وقوف بر آن ها صرفاً فروکاستن آن به عمل گفتگو آن هم در سطحی نازل می باشد که به مرور از قوت این دیدگاه خواهد کاست و عرصه را برای هر گونه تعبیر نادرست از آن آماده می سازد. از این روی هدف از این جلسه هم اندیشی در بدو امر آشنایی فعالان و مخاطبان اینعرصه با شالوده های نظری روش اسکار برنی فیه است که یکی از چهار جریان حاکم برنامه فلسفه برای کودکان در فرانسه محسوب می شود. تنوع جریان ها و
دیدگاههای ملهم از اندیشه بنیانگذار اولیه این برنامه ماتیو لیپمن، در
جوامع مختلف حاکی از کاربست آن بنابر سنت های فلسفی-فرهنگی متفاوت آن ها است. آشنایی با این گونه گونی و مطالعه و بررسی عمیق این جریانات فکری می تواند گام نخست در بومی سازی یک اندیشه تربیتی در جامعه خودمان با توجه به پیشینه فکری- فرهنگی غنی امان باشد.