سرکار خانم قربان در نشست شهرستانهای استان تهران:

معلم باید به دانش آموز تفکر و فکر کردن را بیاموزد.


سرکار خانم قربان در نشست بین مسئولین و مدیران شهرستانهای استان تهران بیان کرد: معلم باید به دانش آموز تفکر و فکر کردن را بیاموزد و اگر از کودکی، فکر کردن و حل مساله را بیاموزد و ذهن را به فهمیدن و تفکر کردن عادت دهد ، ذهن او خلاق و مبتکر و نوآور می گردد، در نتیجه؛ فرد خلاق و نوآور ، خود باور هم می شود و ما باید تلاش کنیم کودکانمان از همان ابتدایی خودباور تربیت شوند یعنی کودک از آغاز، دارای اعتماد به نفس بالا و روحیه ای قوی باشد تا به هویت ملی و اسلامی خود باور پیدا کند و درست تربیت شود.

به گزارش معاونت آموزش ابتدایی، سرکار خانم قربان صبح روز 30 مهر ماه در جمع شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران؛ معاونین آموزش ابتدایی مناطق؛ روسای گروه ابتدایی؛ روسای تکنولوژی آموزشی؛ کارشناسان ابتدایی استان به همراه مدیران مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت حضور یافتند.

 

سرکار خانم قربان در این نشست بیان کردند: در مکتب متعالی اسلام یکی از مهمترین حقوق انسانها، حق برخورداری از تعلیم و تربیت است که وظیفه تامین این حق در شکل نهاد رسمی به عهده والدین نظام آموزش و پرورش و جامعه می باشد؛ بنابراین سالهای پیش از دبستان و دوره دبستان در رشد و تربیت کودکان نقش اساسی و تعیین کننده دارد و دراین دوره حساس و مهم یادگیری کودکان عمیق تر، سریعتر و آسان تر انجام می گیرد.

ایشان ادامه دادند: توانایی های کودکان در جنبه های مختلف در این سنین رشد و شکوفا می گردد و پایه های اصلی شخصیت شکل می گیرد، لذا وزارت آموزش و پروش به ویژه معاونت آموزش ابتدایی در راستای تامین و بسط عدالت در برخورداری از فرصتهای تعلیم و تربیت با کیفیت، با تاکید بر آموزشهای قرآنی و تربیت بدنی و اجتماعی توجه ویژه ای دارد و امروزه رفع نابرابریها از آموزش و پرورش سرلوحه نظام آموزشی و پرورشی کشور است و نظام آموزش و پرورش ایران اسلامی در مسیر عدالت آموزشی گام برمی دارد، پس باید برای آحاد افراد شرایط یکسانی فراهم نماید تا همه عزیزان بتوانند استعداد و توانایی خود را بروز دهند و با همین رویکرد تحولات ساختاری، محتوایی و روشها در آموزش و پرورش کشور به فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شکل گرفته است.


معاون محترم آموزش  ابتدایی افزود: دقت کنید که تحولات ساختاری و محتوایی جزء کوچکی از تحول است و مهمترین تحول، تحول در روشها می باشد که منجر به خروجی دانش آموزان در طراز جمهوری اسلامی ایران می شود و لذا مهمترین عنصر اثرگذار و تحول آفرین مدیران مدارس و معلمان کلاس می باشند بنابراین آموزش مدیران یک ضرورت است و آموزش معلمان برای ما امری حیاتی است.

سرکار خانم قربان به معلمان سفارش کردند: معلم باید به دانش آموز تفکر و فکر کردن را بیاموزد و اگر از کودکی، فکر کردن و حل مساله را بیاموزد و ذهن را به فهمیدن و تفکر کردن عادت دهد ، ذهن او خلاق و مبتکر و نوآور می گردد، در نتیجه؛ فرد خلاق و نوآور ، خود باور هم می شود و ما باید تلاش کنیم کودکانمان از همان ابتدایی خودباور تربیت شوند یعنی کودک از آغاز، دارای اعتماد به نفس بالا و روحیه ای قوی باشد تا به هویت ملی و اسلامی خود باور پیدا کند و درست تربیت شود.

 

ایشان تاکید کردند: از ورود کالاهای منقش به نقوش غیراسلامی ایرانی خودداری کرده و از لوازم التحریر منقش به نقوش اسلامی ایرانی استفاده کنید و کتابهای داستانی برگرفته از افتخارات ملی اسلامی را برای دانش آموزان تهیه کنید.

ایشان به قرآن پژوهی، استفاده از قصص قرآن، تشویق به شاهنامه خوانی، حافظ، سعدی، مولانا در فعالیتهای فوق برنامه سفارش کردند.

معاون آموزش ابتدایی؛ آموزش روحیه بردباری به دانش آموزان را سفارش کرده و اضافه کردند: یکی از چیزهایی که ما در تعاملات اجتماعی احتیاج داریم، روحیه بردباری است ، حلم در اسلام سفارش زیادی شده و باید برای تقویت بردباری و صبوری در دانش آموزان بستر سازی نماییم .

تقویت پژوهش محوری در دانش آموزان و معلمان، آموزش کارجمعی و گروهی و همکاری با یکدیگر، احترام به نظرات دیگران و مشارکت در تصمیم گیری، ترویج کتابخوانی از دیگر نکاتی بود که ایشان به آن تاکید نمودند.

سرکار خانم قربان به رتبه علمی کشور که در حال حاضر ، رتبه 16 در جهان است ، اشاره کرده و فرمودند: این نشان از این دارد که ما می توانیم بنابراین باید امید را در دانش آموزان افزایش دهیم، امید به حرکت، امید به آینده که باعث نشاط می گردد و نشاط به داشتن افتخارات ملی اسلامی که موجب غرور ملی می شود .

ایشان نهادینه کردن ارزشهای اسلامی قرآنی را یک ضرورت نام برده و اضافه کردند: سعی کنید کودکانمان را از همان ابتدا با نماز و قرآن مانوس کنید شروع مدرسه با قرآن باشد و پایان آن را با نماز داشته باشید ، رفتار معلمان، مدیران باید قرآنی باشد و رعایت عدالت در نظر گرفته شود تا دانش آموزان هم الگو بگیرند. اگر دانش آموز نماز را با عشق به جا آورد و انس با قرآن در او قطع نشود، هرگز دچار عرفانهای کاذب نخواهد شد .

ایشان از معلمان خواستند شروع کلاس را با قرائت آیاتی از قرآن، روایات و احادیث داشته باشند چرا که التزام به نماز و تلاوت قرآن موجب صفای روح می شود.

 

در ادامه به نکاتی پیرامون برنامه ها و سیاستهای اجرایی بیان کردند.

 

سرکار خانم قربان؛ داشتن برنامه بر مبنای هدف، خود ارزیابی از برنامه ها برای عملیاتی نمودن سند، انسداد مبادی ورودی بیسوادی با شناسایی ، جذب و نگهداشت و آموزش کودکان لازم التعلیم، ارائه آموزشهای با کیفیت با محوریت: مهارتهای زندگی فردی اجتماعی خانوادگی ، هوشمند سازی مدارس، توسعه کتابخانه های کلاسی و ایجاد فرهنگ کتابخوانی، بها دادن به زنگ قرآن هنر انشا و تربیت بدنی و همچنین کار و فناروی و تفکر و پژوهش در پایه ششم ، تقویت گروههای آموزشی، جشنواره جابربن حیان، قرآن پژوهی، تقویت هویت اسلامی ایرانی انقلابی، فعال کردن کارگاههای آموزشی، گروه بندی کردن دانش آموزان برای تقویت فعالیتهای سیستمی، استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های خانواده ها و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، ایجاد انگیزه آموزش مهارت را سفارش نمودند.

 

در این نشست جناب آقای زمانی مدیرکل محترم شهرستانهای استان تهران، جناب آقای جوادی مدیریت شهرستان پاکدشت و جناب آقای قشقایی رئیس گروه تکنولوژی استان نیز مطالبی را بیان کردند.