گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک ) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت روز جهانی کودک برگزار می کند :

 

سخنرانی با عنوان :

"هم سویی و سوء برداشت های نظری ازدیدگاه  ویگوتسکی در برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان "

 با حضور دکتر مهرنوش هدایتی

در تاریخ 18 مهرماه  91 از ساعت 9 الی 10

 

نشست تخصصی با عنوان:

 

 " تفکر و پژوهش به مدرسه می رود ! فرصت ها و تهدیدها "

 با حضور جمعی از اساتید برجسته دانشگاه

در تاریخ 18 مهرماه  91 و از ساعت 10 الی 13

 

حضور کلیه معلمان و مربیان و علاقمندان به فلسفه ، روانشناسی ، تعلیم و تربیت و خصوصاً برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان ، موجب غنای هر چه بیشتر این برنامه خواهد بود (شرکت برای عموم آزاد است )

مکان : بزرگراه کردستان، خیابان 64 غربی(ایرانشناسی)- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی -سالن حکمت

جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تلفن 88014557 و یا پست الکترونیک  fabak_g@yahoo.com   تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

چکیده  سخنرانی:

 

لو ویگوتسکی روانشناس روسی، مبدع نظریه فرهنگی- اجتماعی به روان شناسی رشد است .وی نگرش جدیدی را در  مورد شکل گیری مفاهیم و اصولا روش آموزش مطرح ساخت که متخصصان متعددی را در عرصه تعلیم و تربیت مجذوب خود ساخت، از آن جمله است لیپمن متخصص فلسفه تعلیم و تربیت که به پشتوانه این نظریه در رشد شناختی کودکان روش آموزش " فلسفه برای کودکان "را ابداع نمود .سخنرانی حاضر به بررسی موارد اشتراک و افتراق این دو رویکرد و برنامه فلسفه برای کودکان می پردازد .

 

 

در  نشست تخصصی به موارد زیر خواهیم پرداخت :

 

مدت زمانی است که ضرورت ورود برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان به نظام آموزشی مطرح شده است اما هنوز جایگاه آن بخوبی در نظام آموزشی مشخص نشده است و معلوم نیست در این زمینه چه تمهیداتی بکاربسته شده است وچه طرح هایی در دست اجرا است . با وجود این  ، ارائه درسی تحت عنوان " تفکر و پژوهش" در پایه ششم ابتدایی این امید را زنده می کند که آموزش و پرورش در این زمینه از پا ننشسته و طرح های نوینی را به اجرا  گذاشته است . اما با نگاهی به محتوای این برنامه این تردید به وجود می آید که آیا اصلا این برنامه قادر به پرورش تفکر پژوهش محور می باشد یا خیر ؟ و آیا با توجه به اینکه حدود 50 سال است که در دنیا رویکردی آزمون شده ای تحت عنوان" فلسفه برای کودکان و نوجوانان" جهت رشد و تقویت تفکر پژوهش محورمورد اجراست اجراست ، آیا روش ها و محتوای این برنامه درسی هم راستا با رویکرد مزبور می باشد ؟  و از همه مهمتر آیا مربیان کارآزموده ای برای این امر آموزش دیده اند؟  اما اگر این درس و درس های مشابه ، ربطی  به رویکرد مذکور ندارد پس وظیفه آموزش و پرورش در این زمینه چه می تواند باشد و چه انتظاراتی از آن می رود !؟

آیا درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی در راستای مهمترین هدف برنامه فبک یعنی" فکر پروری در مدارس " طراحی شده است ؟

اگر بله :

1 . این درس در قالب فعلی چه ضعف ها و قوت هایی دارد ؟

2 . آیا تدریس این درس در مدارس به تقویت تفکر در کودکان می انجامد؟

3 . آیا مقدمات لازم برای این نوع آموزش به ویژه تربیت مربیان کارآزموده فراهم شده است ؟

4 . آیا راهنمایی که در اختیار معلمان قرار گرفته و آموزش  چند ساعته معلمان برای کسب صلاحیت های لازم کافی است ؟

5 . آموزش پژوهش و کندو کاو چگونه می تواند توسط این طرح تضمین شود ؟

اگر خیر :

1 . آیا این درس با توجه به اهداف و توضیحاتی که در کتاب راهنمای معلم ارائه شده راه بجایی خواهد برد ؟

2.آموزش و پرورش چه طرح هایی برای آموزش تفکر در مدارس تدارک دیده است ؟

3 . در این زمینه چه انتظاراتی از آموزش و پرورش می رود ؟

4 . چه مقدماتی برای بردن تفکر به مدارس لازم است ؟

5 .  آیاآموزش و پرورش ما با چهارچوب نظری موجود، می تواند آموزش تفکر  در مدارس را پی گیری کند ؟

6 .  در این زمینه تهدیدها ،  فرصت ها ، پیشنهادات ، راه کارها و نگرانی ها کدام هستند ؟